A szakirányú továbbképzés megnevezése
integratív mentálhigiéné
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése
integratív mentálhigiénés szakember
A szakirányú továbbképzés képzési területe
bölcsészettudomány
A képzés célja
A cél olyan komplex mentálhigiénés szemléletmód, ismeretanyag, készségek és képességek (ki)fejlesztése, amelyek birtokában a végzett hallgatók személyiségükben, szakmai hivatásukban hatékonyabban és tudatosabban folytatják eredeti segítő hivatásukat, minősített szakemberként. A program kulcsfogalmai: integratív szemlélet, önismeret-fejlesztés, hivatásszemélyiség, interdiszciplináris látásmód és együttműködés, határtartás, segítő kapcsolat, spontán és hivatásos közösségi támogató hálózat, prevenció, érték és kultúra, elfogadás, empátia, türelem, felelősség, hitelesség, valamint integrált és tudatosított működésmód.
A humán segítő foglalkozásúak (óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, ápoló, védőnő, orvos, szociális munkás, családsegítő, jogász, katona, rendőr, lelkész stb.) alaptevékenységét kívánja effektívebbé tenni azáltal, hogy az emberi kapcsolatokhoz szükséges ismereteknek a saját szakterületükbe történő integrálását támogatja.
A képzés döntően a gyakorlati munka színvonalának emelését és hatékonyabbá válását szolgálja.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek
- Mentálhigiénés segítő kapcsolat kialakítása és fenntartása:
- Lelki egészségvédő és személyiség-erősítő beavatkozások kezdeményezése és kivitelezése:
- Egészségnevelés, a mentálhigiénés kultúra terjesztése (ismeretterjesztés):
- Pszichoszociális kompetenciák:
- Vezetői és szervezetfejlesztői kompetenciák:
- Tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- Személyes adottságok, készségek:
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök (szakmai gyakorlat) és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték
főbb téma/témacsoport | (Kontakt)óraszám | kreditérték |
Elméleti stúdiumok | 108 | 47 |
Készségfejlesztő stúdiumok | 76 | 22 |
Sajátélmény stúdiumok | 160 | 22 |
Integráló stúdiumok | 58 | 19 |
Szakdolgozati konzultáció | 6 | 0 |
Oktatott kurzusok az egyes szemeszterekben:
I. szemeszter
Sorszám | Szemeszter | Kurzus megnevezése | Óraszám | Témacsoport |
1 | I. szemeszter | Személyiségfejlődés I. ea | 10 | elméleti stúdium |
2 | I. szemeszter | A mentálhigiéné elmélete I. ea | 6 | elméleti stúdium |
3 | I. szemeszter | Társadalomlélektan I. ea | 10 | elméleti stúdium |
4 | I. szemeszter | Szociálpolitika ea | 4 | elméleti stúdium |
5 | I. szemeszter | Szociológia | 4 | elméleti stúdium |
6 | I. szemeszter | A segítő kapcsolat elmélete | 4 | elméleti stúdium |
7 | I. szemeszter | A segítő kapcsolat gyakorlata I. gy | 10 | készségfejlesztő stúdium |
8 | I. szemeszter | Pszichodráma önismereti csoport I. gy | 30 | sajátélmény stúdium |
9 | I. szemeszter | Tevékenységkísérés I. gy | 10 | integráló stúdium |
II. szemeszter
Sorszám | Szemeszter | Kurzus megnevezése | Óraszám | Témacsoport |
1 | II. szemeszter | A mentálhigiéné elmélete II. ea | 6 | elméleti stúdium |
2 | II. szemeszter | Személyiségfejlődés II. ea | 6 | elméleti stúdium |
3 | II. szemeszter | A lelki élet zavarai I. ea | 8 | elméleti stúdium |
4 | II. szemeszter | Társadalomlélektan II. ea | 2 | elméleti stúdium |
5 | II. szemeszter | A segítő kapcsolat gyakorlata II. gy | 10 | készségfejlesztő stúdium |
6 | II. szemeszter | A mentálhigiénés projekt elmélete ea | 4 | elméleti stúdium |
7 | II. szemeszter | Mentálhigiénés projekt I. gy | 16 | integráló stúdium |
8 | II. szemeszter | Pszichodráma önismereti csoport II. gy | 30 | sajátélmény stúdium |
9 | II. szemeszter | Tevékenységkísérés II. gy | 10 | integráló stúdium |
10 | II. szemeszter | Intenzív hét gy. | 40 | sajátélmény stúdium |
III. szemeszter
Sorszám | Szemeszter | Kurzus megnevezése | Óraszám | Témacsoport |
1 | III. szemeszter | A lelki élet zavarai II. ea | 8 | elméleti stúdium |
2 | III. szemeszter | A segítő kapcsolat elmélete II. ea | 4 | elméleti stúdium |
3 | III. szemeszter | A segítő kapcsolat gyakorlata III. gy | 10 | készségfejlesztő stúdium |
4 | III. szemeszter | Rendszerszemlélet és család I. ea | 6 | elméleti stúdium |
5 | III. szemeszter | Mentálhigiénés projekt II. gy | 16 | integráló stúdium |
6 | III. szemeszter | Pszichodráma önismereti csoport IV. gy | 30 | sajátélmény stúdium |
7 | III. szemeszter | Szintézis a mentálhigiénés praxisban I. gy | 6 | integráló stúdium |
8 | III. szemeszter | Kutatási módszerek a mentálhigiéné területén I. gy | 4 | készségfejlesztő stúdium |
9 | III. szemeszter | Tevékenységkísérés III. gy. | 10 | integráló stúdium |
IIII. szemeszter
Sorszám | Szemeszter | Kurzus megnevezése | Óraszám | Témacsoport |
1 | IIII. szemeszter | A segítő kapcsolat gyakorlata IV. gy | 10 | készségfejlesztő stúdium |
2 | IIII. szemeszter | Rendszerszemlélet és család II. ea | 2 | elméleti stúdium |
3 | IIII. szemeszter | Mentálhigiénés projekt III. gy | 4 | integráló stúdium |
4 | IIII. szemeszter | A művészetek mentálhigiénés funkciói I. ea | 4 | elméleti stúdium |
5 | IIII. szemeszter | A művészetek mentálhigiénés funkciói II. ea | 4 | elméleti stúdium |
6 | IIII. szemeszter | A vallás mentálhigiénés funkciója ea | 8 | elméleti stúdium |
7 | IIII. szemeszter | Tanatológia ea | 4 | elméleti stúdium |
8 | IIII. szemeszter | A segítő kapcsolat etikája ea | 4 | elméleti stúdium |
9 | IIII. szemeszter | Pszichodráma önismereti csoport IV. gy | 30 | sajátélmény stúdium |
10 | IIII. szemeszter | Tevékenységkísérés IV. gy | 10 | integráló stúdium |
11 | IIII. szemeszter | Szintézis a mentálhigiénés praxisban II. gy | 6 | integráló stúdium |
12 | IIII. szemeszter | Kutatási módszerek a mentálhigiéné területén II. gy | 2 | készségfejlesztő stúdium |
13 | IIII. szemeszter | Szakdolgozat konzultáció | 6 | szakdolgozati konzultáció stúdium |